Evaluatie scholen

We willen je uitnodigen om de volgende vragen te beantwoorden:

Aanmelden

* = verplicht veld

Veelgestelde vragen

Hier vind je antwoorden op alle vragen:

De tour langs scholen loopt van maandag 4 november tot en met vrijdag 10 december. Hoe eerder uw school zich aanmeldt, hoe meer keuze er is om de meest geschikte dag te kiezen. Er is plek voor 20 scholen. In het aanmeldformulier zie je welke dagen nog beschikbaar zijn.

We hebben niet zo heel veel nodig:

  • een zichtbare plek waar veel leerlingen langskomen, bijvoorbeeld de aula;
  • een stopcontact om de gameconsoles aan te sluiten;
  • toegang tot internet via wifi;
  • een contactpersoon om praktisch op de dag dat we langskomen mee af te stemmen.

Verder wordt alles door ons geregeld en begeleid.

De campagne richt zich op jongeren tussen de 12 en 18 jaar. We kiezen voor deze doelgroep omdat:

  • Zij 2x fietsen als de gemiddelde Rotterdammer (Cijfers CBS 2022)
  • Landelijk gezien heeft slechts 63% van de fietsers onder de 18 jaar zijn fietsverlichting aan heeft. (Onderzoek RWS ‘Lichtvoering fietsers 2019/2020)
  • De kans dat middelbare scholieren betrokken zijn bij een verkeersongeval met een bezoek aan de SEH is 4 keer zo groot als personen in de leeftijdscategorie 40 t/m 49 jaar. (Olij & Van der Does, 2019)

De scholieren weten wel dat ze hun licht aan moeten doen, maar hebben verschillende redenen om dat toch niet te doen. Ook weten ze niet hoe het als automobilist is om fietsers zonder licht op de weg tegen te komen, want ze hebben nog geen rijbewijs. Daarom starten we een campagne die de scholieren activeert hun fietsverlichting wél aan te zetten. 

Vorig jaar hebben we een try-out gehouden met meer dan 10 scholen om de game te testen. De uitkomst was zeer positief: bijna 2000 scholieren speelden de game, waren enthousiast en begrepen het belang van goede verlichting op je fiets. Een positieve ervaring. Wat bleek was dat de scholieren erg benieuwd waren hoe andere scholen scoorden. Vandaar dat we er dit jaar een echte competitie van gaan maken. Deze competitie is niet een doel op zich, maar een manier om scholieren nog meer te activeren om te ervaren wat het is met of zonder licht op je fiets.

Er wordt gestreden om de ‘Licht aan, game on!’-bokaal en er zijn enkele mooie prijzen te winnen.

Er worden de dag dat we langskomen twee gameconsoles geplaatst, bijvoorbeeld in de aula, en onder begeleiding van onze promotors worden leerlingen gevraagd de game te spelen. Spelen vraagt 2 a 3 minuten tijd. Er kunnen zoveel mogelijk leerlingen spelen.

Vorig jaar hebben ook enkele scholen de game in het lesprogramma verwerkt. Leerlingen kwamen dan als klas een lesuur lang spelen. Hiervoor hebben we dit jaar ook een korte educatieve introductie, met de do’s & dont’s rond fietsverlichting. Na de introductie kunnen de leerlingen de game spelen en een score neerzetten.