Wat is ons doel?

Ook dit jaar vraagt de gemeente Rotterdam weer extra aandacht voor de fietsverlichting van scholieren. Dit doen we met een bijzondere campagne: Licht aan, game on!

Het doel van de campagne is om scholieren op een positieve manier bewust te maken van de gevaren van het niet voeren van goede fietsverlichting. We doen dit met een action game.

In level 1 van de game testen we de reactiesnelheid. De speler zit in een auto en moet op tijd remmen voor naderende fietsers. Maar niet iedere fietser heeft zijn licht aan... De speler wordt bewust gemaakt van het belang van zichtbaar zijn voor automobilisten.

In level 2 gaat het los. Op een druk verkeersplein rijden auto's, busjes en fietsers. Aan de speler de opdracht om bij alle fietsers het licht aan te doen, om zo crashes te voorkomen. De speler is actief bezig om bij andere fietsers het licht aan te doen.

De game is verpakt in een echte scholencompetitie. Er zijn 20 Rotterdamse scholen die strijden om de Licht aan, game on!-bokaal.

Waar moet je op letten?

place

Veiligheid in het verkeer

Waarom deze campagne?

De campagne richt zich op jongeren tussen de 12 en 18 jaar. We kiezen voor deze doelgroep om meerdere redenen:

  • Zij fietsen 2x meer dan de gemiddelde Rotterdammer (Cijfers CBS 2022)

  • Landelijk gezien heeft slechts 63% van de fietsers onder de 18 jaar zijn fietsverlichting aan heeft. (Onderzoek RWS ‘Lichtvoering fietsers 2019/2020)

  • De kans dat middelbare scholieren betrokken zijn bij een verkeersongeval met een bezoek aan de SEH is 4 keer zo groot als personen in de leeftijdscategorie 40 t/m 49 jaar. (Olij & Van der Does, 2019)

De scholieren weten wel dat ze hun licht aan moeten doen, maar hebben verschillende redenen om dat toch niet te doen. Ook weten ze niet hoe het als automobilist is om fietsers zonder licht op de weg tegen te komen, want ze hebben nog geen rijbewijs. Daarom starten we een campagne die de scholieren activeert hun fietsverlichting wél aan te zetten.