Wat is ons doel?

Ook dit jaar vraagt de gemeente Rotterdam extra aandacht voor de fietsverlichting van scholieren. Dit gebeurt met een speciale campagne: Licht aan, game on!

Het doel van de campagne is om scholieren op een positieve manier bewust te maken van de gevaren van fietsen zonder goede verlichting. Dat doen we met interactieve action games.

 

Game 1

Hier testen we de reactiesnelheid. De speler zit in een auto en moet op tijd remmen voor naderende fietsers. Maar niet iedere fietser heeft zijn licht aan… Zo ervaart de speler hoe belangrijk zichtbaarheid voor automobilisten is.

 

Game 2

Nu gaat het echt los. Op een druk verkeersplein rijden auto’s, busjes en fietsers kriskras door elkaar. De speler krijgt de opdracht om bij alle fietsers het licht aan te doen en zo crashes te voorkomen. Op die manier wordt hij of zij actief betrokken bij het belang van goede fietsverlichting.

 

Game 3

Goede zichtbaarheid in het verkeer gaat verder dan alleen fietsverlichting. Ook kleding, reflectoren en zelfs de kleur van je fiets spelen daarbij een rol. In dit spel krijgt de speler de opdracht om al fietsend de juiste zichtbare items te verzamelen. Aan het einde van de rit wacht een verkeersagent met een beoordeling.

De games zijn onderdeel van een scholencompetitie: 25 Rotterdamse scholen strijden om de felbegeerde Licht aan, game on!-bokaal.

Enhanced

Veiligheid in het verkeer

Waarom deze campagne?

De campagne richt zich op jongeren van 12 tot 18 jaar. Deze keuze maken we om meerdere redenen:

  • Jongeren in deze leeftijdsgroep fietsen twee keer zo veel als de gemiddelde Rotterdammer (CBS, 2022).
  • Landelijk gezien heeft slechts 63% van de fietsers onder de 18 jaar zijn fietsverlichting aan (RWS, Lichtvoering fietsers 2019/2020).
  • Middelbare scholieren lopen een vier keer zo grote kans om na een verkeersongeval op de Spoedeisende Hulp te belanden dan mensen tussen de 40 en 49 jaar (Olij & Van der Does, 2019).

     

Scholieren weten meestal wel dat ze hun licht moeten aandoen, maar doen dit om uiteenlopende redenen vaak toch niet. Bovendien hebben zij, zonder rijbewijs, geen idee hoe lastig het voor automobilisten is om fietsers zonder licht op te merken. Met deze campagne willen we scholieren daarom op een actieve en positieve manier stimuleren om wél hun fietsverlichting te gebruiken.

IMG